Energy People

Wat is een jaarafrekening?

Eenmaal per jaar ontvang je de jaarafrekening van ons. Zoals de naam al aangeeft, geeft de jaarafrekening je een overzicht van:

  • De hoeveelheid energie (gas en/of elektriciteit) die je in een jaar tijd verbruikt hebt.
  • Het bedrag dat je voor je werkelijke energieverbruik zou moeten betalen.
  • Het bedrag dat je betaald hebt aan voorschotfacturen.
  • Het verschil tussen het bedrag voor je werkelijke verbruik en het bedrag dat je al betaald hebt via de voorschotfacturen. 

Een paar opmerkingen hierbij:

  • De jaarafrekening gaat niet over een kalenderjaar. De begin- en einddatum van de jaarafrekening worden bepaald door het moment dat de netbeheerder je meterstanden opvraagt.
  • Ben je halverwege die periode verhuisd naar een nieuw adres, dan gaat je jaarafrekening dus over je energieverbruik tussen het moment dat je op je nieuwe adres bent aangesloten en het moment dat de netbeheerder je meterstanden opvraagt.
  • Het bedrag voor je werkelijke energieverbruik wordt bepaald door je meterstanden. Deze worden niet opgenomen door Energy People, maar door je netbeheerder. De netbeheerder geeft je verbruik aan ons door, waarna wij de jaarafrekening voor je opstellen.
  • Als je meer of minder energie verbruikt dan het jaar daarvoor (of dan de vorige bewoner van dit aansluitpunt verbruikt), kan het zijn dat je op basis van de jaarafrekening geld moet bijbetalen of terugkrijgt. Wil je dat voorkomen, houd dan zelf je energieverbruik bij en pas het bedrag van je voorschotfactuur aan. Je kan ons hiervoor een bericht sturen op hallo@energypeople.be.

Wil je meer weten over de jaarafrekening? Lees dan onze blog.

Tips voor een lage energiefactuur

  1. Wek zelf energie op
  2. Isoleer je woning
  3. Gebruik energiezuinige apparaten (A++)
  4. Zet apparaten uit als je ze niet gebruikt
  5. Gebruik LED-verlichting
  6. Ontdooi je diepvries bij ijsvorming
  7. Wees zuinig met warm water

Wil je je jaarfactuur domiciliëren?

Als je klant wordt, kan je opgeven dat je je betalingen wilt domiciliëren. Heb je daarvoor niet gekozen bij het aanmelden en vind je het eigenlijk toch wel handig om niet steeds te moeten denken aan het betalen van je energiefacturen? Dan kan je je facturen alsnog domiciliëren. Stuur daarvoor een mailtje naar hallo@energypeople.be met je klantnummer, je naam en adres en je IBAN bankrekeningnummer. Vermeld ook even dat het om een nieuwe domiciliëring gaat.

Ben je nog geen klant bij Energy People, dan kun je tijdens het aanmeldproces aangeven dat je je facturen graag wilt laten domiciliëren.

Je krijgt in beide gevallen van ons een SEPA-domiciliëringsformulier toegestuurd per e-mail. Zodra jij deze e-mail bevestigt, zal de domiciliëring worden ingezet. 

SEPA staat voor Single Euro Payments Area en geeft je de mogelijkheid om betalingen binnen de Eurozone vlot uit te voeren. Dit is de standaard voor domiciliëring sinds 15 september 2014.

 

Wat is domiciliëring?

Met een domiciliëring geef je ons toestemming om een opdracht te sturen naar je bank om het bedrag van je facturen automatisch van je bankrekening af te schrijven. Je kan een gedomicilieerd bedrag altijd terug laten betalen volgens de voorwaarden van je eigen bank. Een verzoek tot terugbetaling dien je binnen 8 weken nadat het bedrag van je rekening werd afgeschreven in te dienen.