Energy People

Wat is een voorschotfactuur?

Een voorschotfactuur is een factuur op basis waarvan je vooraf betaalt voor de energie (gas en/of elektriciteit) die je in een nog komende periode gaat gebruiken.

Als jij voor Energy People kiest, kopen wij energie voor je in op de elektriciteits- en/of gasbeurzen. Omdat wij niet precies kunnen inschatten hoeveel energie je gebruikt, krijgen we deze informatie van je netbeheerder. Hij heeft deze gegevens, omdat je hem elk jaar je meterstanden doorgeeft.

We kopen de voor jouw woning of bedrijf gebruikelijke hoeveelheid energie in voordat je hem gaat gebruiken. Als jij bijvoorbeeld 3.500 kWh elektriciteit verbruikt in een jaar, kopen we elke maand 292 kWh voor je in (3.500/12 maanden). Deze aankoop moeten we direct betalen op de beurs. Vervolgens ontvang jij een voorschotfactuur voor deze 292 kWh per maand. Je kunt zelf kiezen of je deze voorschotnota elke maand, per twee maanden of per drie maanden wilt betalen. Je ontvangt je voorschotfacturen altijd en alleen per e-mail van ons, papieren facturen versturen wij niet.

Aan het einde van het jaar – als je netbeheerder opnieuw je meterstanden heeft genoteerd – vergelijken wij je werkelijk verbruikte hoeveelheid energie met het verbruik waarvoor je voorschotfacturen betaald hebt. Heb je minder verbruikt, dan ontvang je geld terug. Heb je meer verbruikt, dan moet je wat bijbetalen op je jaarafrekening.

Tips voor een lage energiefactuur

  1. Wek zelf energie op
  2. Isoleer je woning
  3. Gebruik energiezuinige apparaten (A++)
  4. Zet apparaten uit als je ze niet gebruikt
  5. Gebruik LED-verlichting
  6. Ontdooi je diepvries bij ijsvorming
  7. Wees zuinig met warm water

Wil je de hoogte van je voorschot veranderen?

Het kan voorkomen, dat je het bedrag van je voorschotfactuur wilt veranderen. Bijvoorbeeld als je substantieel meer of minder energie gaat gebruiken. Dat kan gebeuren als je

  • kinderen of partner het huis uitgaan, of overlijden,
  • gezinsuitbreiding krijgt, 
  • je huis beter geïsoleerd hebt,
  • zonnepanelen hebt laten plaatsen,
  • een apparaat hebt aangeschaft dat meer of minder energie verbruikt. 
Voor een verandering van je periodieke voorschot, stuur je ons een mailtje op hallo@energypeople.be, waarin je aangeeft welk bedrag periodiek je wilt betalen. Hoe beter je dit bedrag uitkient, hoe groter de kans dat je jaarafrekening klopt en je niets hoeft bij te betalen of terug te trekken!

 

Wil je je voorschotfactuur domiciliëren?

Als je klant wordt, kan je opgeven dat je je betalingen wilt domiciliëren. Heb je daarvoor niet gekozen bij het aanmelden en vind je het eigenlijk toch wel handig om niet steeds te moeten denken aan het betalen van je energiefacturen? Dan kan je je facturen alsnog domiciliëren. Stuur daarvoor een mailtje naar hallo@energypeople.be met je klantnummer, je naam en adres en je IBAN bankrekeningnummer. Vermeld ook even dat het om een nieuwe domiciliëring gaat.

Ben je nog geen klant bij Energy People, dan kun je tijdens het aanmeldproces aangeven dat je je facturen graag wilt laten domiciliëren.

Je krijgt in beide gevallen van ons een SEPA-domiciliëringsformulier toegestuurd per e-mail. Zodra jij deze e-mail bevestigt, zal de domiciliëring worden ingezet. 

SEPA staat voor Single Euro Payments Area en geeft je de mogelijkheid om betalingen binnen de Eurozone vlot uit te voeren. Dit is de standaard voor domiciliëring sinds 15 september 2014.

 

Wat is domiciliëring?

Met een domiciliëring geef je ons toestemming om een opdracht te sturen naar je bank om het bedrag van je facturen automatisch van je bankrekening af te schrijven. Je kan een gedomicilieerd bedrag altijd terug laten betalen volgens de voorwaarden van je eigen bank. Een verzoek tot terugbetaling dien je binnen 8 weken nadat het bedrag van je rekening werd afgeschreven in te dienen.